Triatleet en wereldkampioen Jip Veelenturf gaat al vele jaren mee in de sportwereld. Daarin merkte ze dat sportkleding voor vrouwen vaak nog te wensen overliet. Vooral wielerkleding vond ze een gruwel en dus ontwierp ze een eigen kledinglijn.

Als ze zelf op de fiets zat, ergerde ze zich aan de wielerkleding. En ook tijdens haar werk hoorde Jip Veelenturf vaak klachten over fietskleding voor vrouwen. Begin september kwam haar eigen kledinglijn op de markt. Geen blote rug meer, of een rits in je nek. ,,Zeker het broekje is echt een toevoeging."

Jip is in Alphen, maar ook daarbuiten, onder meer bekend als triatleet. Ze werd meerdere keren Nederlands kampioen op verschillende triatlononderdelen en bij de junioren werd ze zelfs wereldkampioen offroad triatlon. ,,Ik zit dus zelf veel op de fiets, maar ik werk ook al lang bij Gek van Fietsen. Ik merk dat er meer aandacht is voor vrouwen en fietsen, maar de juiste kleding was nog niet in de winkels te vinden. Ik dacht dat het een gat in de markt zou zijn.''

Lees verder op ad.nl

Jip Veelenturf ontwierp uit ergernis een eigen sportkledinglijn voor vrouwen © AD

Doortje Briedé-Bultman