Promovenda Tilburg University: 'ondernemers die leren omgaan met stress presteren beter'

  • Doortje Briedé

    In haar proefschrift concludeert Josette Dijkhuizen dat ondernemers concurrentievoordeel kunnen halen als ze leren omgaan met werkgerelateerde stress. Dijkhuizen, die zelf ook ondernemer is, promoveert donderdag 25 juni aan Tilburg University.

    Veel ondernemers werken hard, dag in, dag uit. Het ‘entrepreneurship’ eist veel van hen. Ze hebben dan ook te maken met stress. Maar welke gevolgen heeft stress bij hen? En kunnen training- en coachingsprogramma’s die stress verminderen?

    Josette Dijkhuizen is een van de weinigen die onderzoek doet naar het fenomeen stress bij ondernemers. In een studie onder 277 Nederlandse ondernemers kwam naar voren dat specifieke werkeisen als onzekerheid, risico, verantwoordelijkheid en altijd beschikbaar moeten zijn, van grote invloed zijn op de stressbeleving.

    Lees verder op bd.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Eindhovense zakenvrouw Josette Dijkhuizen promoveert op onderzoek naar stress bij ondernemers

    Ondernemers missen kansen door stress. Dit blijkt uit een onderzoek van zakenvrouw Josette Dijkhuizen uit Eindhoven. In het bijzonder de onzekerheid, het risico, de verantwoordelijkheid en het altijd beschikbaar moeten zijn, zorgen dat de ondernemer stress heeft.

    Dijkhuizen promoveert donderdag 25 juni op haar onderzoek aan de Tilburg University. Ze bevroeg 277 Nederlandse entrepreneurs naar hun beleving van stress. “Ik ben zelf ondernemer, maar ook coach voor ondernemers. Wat mij triggert zijn zaken als bevlogenheid en visie. Maar ook de kans voor ondernemers om zich persoonlijk te ontwikkelen. Ik vroeg me ook af of alle ondernemers wel zo gelukkig zijn met het feit dat ze eigen baas zijn.”

    Lees verder op omroepbrabant.nl

    Doortje Briedé-Bultman