Ondanks goede studieresultaten en werkervaring bij de rechtbank, viel het voor Samantha Ebecilio niet mee om een baan vinden als advocaat-stagiaire. Dus besloot zij haar eigen kantoor op te richten: Ebecilio Advocatuur. De Rotterdamse met Surinaamse roots liet zich begin deze maand beëdigen in Afrikaans getinte, ‘afrolicious’ toga en met haar eigen afrokapsel. Een signature look inderdaad, maar uiteindelijk wil de stagiaire-onderneemster vooral bekend komen te staan als een goed advocaat.

De komende tijd combineert Ebecilio de opstartfase van haar kantoor met het volgen van de beroepsopleiding, terwijl acquisitie en promotie ook door zullen moeten gaan. “Het wordt druk,” zegt de geboren en getogen Rotterdamse nuchter in haar kantoorruimte aan de Westblaak in de havenstad. Of er in Rotterdam nog ruimte genoeg is voor nieuwe advocatenkantoren? Ebecilio is behalve nuchter ook nog eens optimistisch: “Er is genoeg cake voor iedereen.”

Ebecilio werd 27 jaar geleden geboren uit Surinaamse ouders die op jonge leeftijd naar Nederland waren gekomen. Op haar zeventiende begon ze aan haar rechtenstudie aan de Universiteit Utrecht, nadat ze eerder een klas had overgeslagen. Ze deed vijf jaar over de studie, inclusief stages bij de rechtbank, een advocatenkantoor en Bureau Jeugdzorg, plus een semester aan de University of Florida. “En ik deed vrijwilligerswerk bij de Kinder- en Jongerenrechtswinkel, dus dat kon ik niet allemaal in vier jaar proppen,” blikt ze terug.

Na haar stage bij de Rechtbank Rotterdam kon ze er blijven werken als buitengriffier. “Ik wilde na mijn studie graag rechter worden, maar ik was toen pas 22,” vertelt Ebecilio. “Ik besloot eerst meer levenservaring in mijn rugzak te stoppen en wilde naast de rechtspraak ook de andere kant zien. Niet voor niets zijn veel rechters in het verleden advocaat geweest. Toen begon de zoektocht.”

Lees verder op advocatie.nl

Doortje Briedé-Bultman